Ajatuksia opettamisesta ja oppimisesta
"Niin kauan kuin innostus harrastukseen säilyy, tapahtuu oppimista."
Ajattelen, että meidän opettajina on uudistuttava yhä uudelleen ja pysyttävä ajan hermolla. Täytyy haastaa itseään uusiin juttuihin ja laajentaa kaikin mahdollisin keinoin opetuksen sisältöä. Kun oma tekeminen säilyy kiinnostavana, heijastuu tämä myös oppilaaseen.
Opettajan innokkuus tarttuu
Jos nyt ajattelen uuden asian opettamista viulutunnilla, on äärimmäisen tärkeää että se viedään oppilaalle niin että se tuntuu mukavalta ja hienolta asialta. "Kun opit tämän asian, pääset jo soittamaan tällaisen kappaleen". Tai mitä tahansa muuta, kuitenkin niin että motivaatio säilyy sekä opettajalla että oppilaalla.
Jokainen oppija on yksilö ja tämän vuoksi kaikki oppivat omalla tavallaan. On opettajan vastuulla löytää ne keinot, millä tavoin juuri tämä oppilas etenee mahdollisimman sujuvasti. Tässä ammatissa on todellakin rikkaus se, että kaikki tunnit ovat aina erilaisia ja mikä parhainta, ne saa aina suunnitella ja toteuttaa itse. Olen usein miettinyt tuota innostuksen säilymistä. Kun lapsi tulee murrosikään niin usein monet muutkin asiat ottavat aikaa nuorella ja harrastus ei enää välttämättä tunnukkaan niin mielekkäältä tai sille ei ole enää niin paljon aikaa. Se, millä tavoin saamme juurrutettua musiikin lapseen, millaisen suhteen luomme sen tekemiseen, on merkitystä myöhemmällä iällä.
Kun opetamme musiikkia, on äärimmäisen tärkeää kuunnella lasta ja nuorta ja hänen toiveita. Esimerkiksi musiikkikappaleiden suhteen, on hyvä soitattaa myös niitä lemppari kappaleita, olivatpa ne soittovihosta tai eivät. Tärkeintä ei aina ole se, miten nopeasti soittovihossa edistytään kappaleesta toiseen, sinne väliin on tärkeää ottaa kaikkea muutakin mukavaa soitettavaa. Ihan vain esimerkkinä, voidaan opetella korvakuulolta elokuva musiikkia ym. vastaavaa. Tässä kehittyy korva, aina ei tarvita nuotteja eteen. Näin uuden oppiminen on kivaa ja elävöittävät oppimista.
Oppilaan kohtaaminen
Se miten kohtaamme oppilaamme, on suuri merkitys. Oppimista tapahtuu kun oppilaalla on turvallinen ja hyvä olla opettajan kanssa. Lapsi oppii luottamaan osaamiseensa ja saa itsetuntoa kannustavassa ilmapiirissä. Esimerkiksi jos ajattelen omaa viulutaipalettani, on opettajalla ollut hyvin suuri merkitys. Se että osaa vaatia, mutta kannustavassa, turvallisessa ilmapiirissä. On tavoitteita, joita kohden mennään yhdessä. Kun on jotain mitä tavoitella, oppiminen tapahtuu luonnostaan ja tekemisellä on tarkoituksensa. Esimerkiksi esiintymiseen tähtäävä harjoittelu tai muu vastaava antaa lapselle ja nuorelle energiaa soittamiseen.
Kokemusta itsellä on molemmista päistä. On ollut ihania, kannustavia opettajia, mutta mukaan on mahtunut myös niitä ei niin mukavia kokemuksia. Nämä ovat opettaneet itseä hyvin paljon. Nyt pedagogina sitä on paljon tietoisempi ja pyrkii aina parhaansa mukaan omassa opetuksessa katsomaan asioita eri puolilta. Täytyy osata kääntää useita sivuja, ei vain nähdä asioita siltä samalta sivulta. Ja tottakai tämä antaa myös vapautta tekemiseen, kaikki kun olemme erilaisia.
Paras palkinto on kun huomaa miten oppilas on innokas ja innokkuus säilyy. Ja sehän pätee kaikkeen tekemiseen. Ei juoksulenkkejäkään jaksa juosta yhä uudelleen jos pitäisi joka kerta veren maku suussa juosta niin kauan, että on aivan uupunut. Sitä jaksaa mennä uudelleen, kun edellinen lenkki on tuntunut mukavalta, sopivan mittaiselta, energiseltä ja jälkeenpäin on tullut hyvä olo. Sama pätee soittamiseen, laulamiseen ja varmasti kaikkeen tekemiseen.
Haastetaan itseämme aina uudelleen. Etsitään vaihtoehtoja, vaihdetaan ajatuksia. Parasta on se, ettemme ole koskaan valmiita. Aina voi ja saa oppia uudelleen.
Viime syksystä 2016 lähtien, olen ollut mukana opettajille suunnatussa Suzuki-viulukurssilla. Syvennymme kurssilla Suzuki metodiin, käymme läpi monenlaisia asioita oppimiseen ja opettamiseen liittyen. Kurssilla soitamme yhdessä ja erikseen ja vaihdamme monenlaisia ajatuksia. On ollut mahtavaa ja niin antoisaa saada olla mukana tällä kurssilla. Jatkamme ensi lokakuuhun saakka, jolloin ensimmäinen taso saadaan suoritettua. Olen tästä niin innoissani! Itsekkin Suzuki lapsena aloittaneena, on nyt upeaa saada käydä asioita uudelleen läpi ja ennenkaikkea monipuolistaa omaa opettamista.
Annetaan musiikin olla meissä ja nautitaan ennen kaikkea elämästä sen jokaisessa merkityksessä. Tänään on nyt se hetki, tänään saat toteuttaa itseäsi, tehdä asioita joista saat hyvää mieltä. Sinulla on kaikki vapaus siihen. Ole rohkea, käy kiinni tekemiseen ja toteuta itseäsi ja elä unelmaasi sillä unelmista me elämme. <3